Otázka 11: Jak jsou vodíkové plnicí stanice zásobovány vodíkem?

19.3.2021

Odpověď: Vodíkové plnicí stanice se zásobují zpravidla stlačeným vodíkem na speciálních trailerech. Tlak je 200 bar a celý přepravovaný objem vodíku je rozdělen do několika sekcí. …

Jednotlivé vodíkové plnicí stanice se plní z přepravního traileru přepouštěním z jednotlivých sekcí do provozní zásoby. Ta bývá buď vysokotlaká s tlaky až 200 bar, nebo bývají velkoobjemové zásobníky s provozním tlakem do 50 bar. Velkoobjemové zásobníky mají lepší výtěžnost, přepravní trailer odjíždí s nižším zbytkovým tlakem vodíku.

V zemích značně rozlehlých, s dlouhými vzdálenostmi, se používá k transportu vodík zkapalněný. Jeho nevýhodou je značná energetická spotřeba na zkapalnění (bod varu vodíku je -253°C). Výhodou zkapalněného vodíku je podstatně vyšší objem přepravovaného plynu. V takovém případě bývají vodíkové plnicí stanice vybaveny zásobníky na zkapalněný vodík. Ty jsou následně zdrojem plynného vodíku díky atmosférickým odpařovačům, kde zkapalněný plyn se odpaří. Tato technologie nachází uplatnění hlavně v USA. V Evropě na krátké vzdálenosti se pravděpodobně zásobování zkapalněným vodíkem neuplatní. V České republice v současné době není rozpracovaný žádný projekt se zkapalněným vodíkem.