Otázka 13: Jak je vytvořen vysokotlaký zásobník vodíku u vodíkových plnicích stanic?

2.4.2021

Odpověď: Vysokotlaký zásobník, někdy též vysokotlaký buffer, je vytvořen ze skupiny stacionárních tlakových nádob zapojených paralelně k sobě. Tyto nádoby se mohou zapojit do kaskády podle tlaku (například tlak 450 bar a 900 bar). …

V každém stupni kaskády mohou nádoby být rozděleny do sekcí. Takovéto členění má za úkol zvýšit výtěžnost vysokotlaké zásoby vodíku a tím optimalizovat jak rozměry, tak i cenu zařízení. Řídicí systém pak podle

Použité tlakové nádoby musí být kompatibilní s vodíkem podle normy ČSN EN 11114-4. Jednotlivé stupně kaskády či jejich sekce musí mít automatický uzavírací ventil, který přeruší dodávku v okamžiku nestandardního provozního stavu, nebo v případě nebezpečí. Každá sekce zásobníku musí být opatřena samostatným uzavíracím ventilem a pojistným ventilem.

Návrh velikosti vysokotlakého zásobníku se provádí podle zadání na okamžitý plnicí výkon stanice, kdy nominální výkon kompresoru vodíku nevyhovuje rychlosti plnění. V praxi to znamená, že všechna plnění silničních vozidel vodíkem probíhají jako přepouštění vysokotlakého vodíku ze zásobníků přes výdejní stojan, a kompresor v mezičase do dalšího plnění vozidla vysokotlakou zásobu doplňuje.

Vysokotlaký zásobník vodíku se zpravidla umísťuje ve venkovním větraném prostoru, což je z hlediska bezpečnosti nejlepší a nejméně nákladné řešení. Jeho vzdálenost od výdejních stojanů musí být nejméně 8 metrů.